Maalia otsalautoihin ja takkaa

Hyödynsin viikonlopun hyvät säät ja kävin maalaamassa autokatoksenkin otsalaudat. Päätyräystään olivat haastavin paikka, kun timpurit eivät olleet tehneet telineitä päätyihin. Ensimmäisen maalikerroksen taiteilin pitkiltä tikkailta, ja toisen yläkautta kurottamalla. Nopeampi tuo oli kyllä tehdä yläkautta, mutta sieltä käsin on haasteellista nähdä tuleeko maali tasaisesti joka kohtaan. Lopputulos on kuitenkin onnistunut.

Takkasydämmemme tulee ensi tai sitä seuraavalla viikolla ja takankin muuraus lähestyy, siten olemme kovasti yrittäneet vaimon kanssa hahmottaa minkä näköiset kuoret takallemme haluamme. Sisuskaluiksi tulee Schmidtin Lina 4557s tulipesä. Tässä siis on 45cm leveä ja 57cm korkea tulipesä ja nimellislämmitysteho on 7 kW. Sisuskalut ja muuraus tulee Suomen sisustustakan kautta. Hormin paikka takan rinnalla tuo takan suunnittelulle suurimman haasteen, sillä takasta tulee välttämättä epäsymmetrinen. Yritimme itse luonnostella tuota takan ulkoasua, mutta kun emme löytäneet viisasten kiveä päätimme pyytää pääsuunnittelijaamme Pettiä suunnittelemaan takan. Talomme ulkoasuun ja tontille sijoitteluun olemme ainakin erittäin tyytyväisiä, joten uskomme takastakin tulevan hyvän. Odotamme kuitenkin jännityksellä.

Heilimon pojat saivat perjantaina viimeisteltyä tuon matalanosan ja korkean osan välisen seinän eristämisen, joten timpurit pääsevät huomenna viimeistelemään matalan osan katon liitoksen tuohon korkeaan osaan. Sitten kaikki onkin valmista kattotiilien nostamista varten. Muutenkin tuo eristyshomma alkaa olla pitkällä. Etupuolella on vain pienoinen muna-kana ongelma, sillä sisäänkäynnin katoksen ympäristöä ei voi eristää ennenkuin katoksen kannatin ruoteet on kiinnitetty seinässä menevään palkkiin, mutta taasen katosta ei voi ehdä ennenkuin telineet on purettu tieltä…

Tältä työmaalla näytti tänään